målarfärg, äppelmos.plommonsylt de var dagens pyssel

i dag har jag vart i gerum och målat fönster.
sen åkte jag o pappa till sanda efter att vi plockat två hinkar äpplen.

i sanda skärde jag och pappa äpplen medans laila och björn kokade äpplen och körde dem i assistenten.
sen så hällde vi upp moset på backar. blev en hel del backar.
vägde allt mos och det blev 20 kg sammanlagt.
så nu ska jag nog klara mig ett år frammåt.
 
sen hämta barnen och hem.
mira somnade på vägen hem så hon fick vila lite i soffan
medans jag och minja skulle ta hand om plommonen.
 
började med att plocka fram två backar en till färdigskärda plommon och en till kärnorna.
då säger minja "mamma vi måste ha en back till dem dåliga med"
just de glömde de. och plockade fram en till.
satte oss vi bordet och jag började dela plommonen
den halvan med kärnan gav jag till minja och den andra la jag i backen.
efter några plommon började minja protestera
"mamma du måste ju skära dem i mindre bitare"
just de glömde visst de med.
skärde färdigt och hälde i vatten i kastrullen sen la jag i kärnorna.
då började minja leda i kökslådorna.
"mamma du måste ju ha den här  (en slev med hål i)
så du kan plocka upp kärnorna och vattnet stannar kvar"

just de glömt de med.
började koka plommonen,
och efter en stund började minja att leta i skåpet
och jag frågade henne vad hon letade efter.
"mamma du ska ju ha de här med"

då hade hon plockat fram stavmixern som jag oxå glömt att plocka fram.
Hon har vart med mig och gjort plommonsylt en gång innan men kommer i håg precis allt.
fattar inte att hon kommer i håg allt.
stolt över min söta lilla tjej. som inte är så liten längre.
 
 
ska krypa ner i sängen nu och fundera på vad jag o carro ska baka i morgon.
 
puss hej
 
 

Kommentarer
Postat av: Laila

Det var inte lite pyssel ni hunnit med. Det är bra med en som påminner och plockar fram. Visst är det otroligt vad de små kan komma ihåg. Kom ihåg att ta med "saftställningen" till Gerum på torsdag. Björn kommer ev dit också. Ha det bra.

2012-09-26 @ 22:37:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0