Hemma efter sandöresan

då har vi kommit hem efter sandö resan som blev en dag extra pågrund av blåst...

Eva fyllde 50 den 23 augusti o ville inte fira den därför bjöd hon med lennart adde+familj tobias+familj helen irja o hans på en resa till gotska sandön den 20 till den 25 augusti..


(minja o felizia håller i sig för att de gungar så mycket)


(Hans eva o mira på båten)

(adde jag o minja på båten)

(tittar på när dem till nynäs kliver ombord)

dag 1 utresa 20/8
åkte hemifrån runt halv ett med evas buss o packningen i lennarts lastbil....mot fårösund och båten till sandön...Bätresan var inge rolig..låg ner så gott som hela resan för de gungade som bara tusan..o vågorna kom från helt fel håll.....Mira sa inte ett ljud på hela resan när de gungade..hon satt i famnen på eva,lennart o irja..hon började låta när vi åkte längs med sandön för då hade de slutat och gunga:)

(Mira sussar i bärselen)

(mira i min säng i stugan)

fick gå i land med barnen sen stå o se på när alla andra bar väskor efter väskor o massvis med kylväskor i land..Sen informerade Tove (lägervärden) lite om regler mm o delade  ut stugorna... Lyran hette våran stuga..En stuga med två rum med två våningssängar i varje och ett litet pentry..Men ett jättestort kylskåp..

(Las Palmas)

Började gå mot lägerplatsen från Las Palmas där båten la till...DE var ca 4 kilometer o gå men kändes som en evighet..Mira satt i bärselen o minja åkte vagn..de gick faktist jätte bra o köra vagn på stigarna..kom fram till lägerplatsen hittade stugan bäddade sängarna för att sen gå ner till vattnet för att titta....Sen i säng..Adde o helen i överslafarna o minja under helen o jag o mira under adde...

Hemsk natt...mira har vändit o vridit på sig som en tok..slått o sparkat o dragit mig i håret hela natten..

Dag 2


(Mira i bärselen)

 blev de bestämmt att vi allihopa skulle gå till säludden...
stoppade ner mira i bärselen o minja fick gå till en början..men sen fick hon oxå upp i bärselen, de tog inte lång stund innan de kom protester från hennes sida..vi gick o gick o gick kändes de som..ont i axlarna fick man..o har fortfarande..mira på magen i bärselen o ryggsäcken på ryggen...
sissta biten gick vi längs med stranden..
Väl framme fick vi se några sälar som man fick titta i kikare för att kunna se att de var sälar..säludden var ju avspärrad för besökare..
Där på säludden så åt vi matsäcken vi hade med oss..För våran del var de i dag potatissallad och kalkonskinka..jätte gott..hade lite för lite vatten med oss men de gick ändå...tog en annan väg hem...de tog sin stund......jag o minja gick ner till vattnet o hoppade i badkläderna...minja tog ett steg ut i vattnet sen sa hon att hon inte ville bada...o då tänkte jag gå ut själv men hant en meter ut i vattnet innan minja sa "mamma stanna där"
så de var bara att gå in till strandkanten o sätta sig igen...men trodde inte att jag skulle bli så blöt som jag blev..vågorna slog upp så mycket att jag blev blöt upp till bröstkorgen:)
Minja tyckte de var kallt o stod bara i strandkanten...


(vandring till säludden)

(Matrast vid säludden)

Tillbax till lägerplatsen för att äta flintastek som irja bjöd på..super gott...
sen i säng o sova...


(mira)

(Jag på väg till vattnet för att bada)


(Minja vid strandkanten)


(Min söta Minja)


(Våran stuga LYRAN)
Dag 3


(Minja felizia o neah i fönstret på gottbergs lada)


(Lila tungor efter blåbärsätning)

i dag så gjorde vi inte så mycket på förmiddan tog de mest lugnt..på eftermiddan så gick vi för att leta dens törsta stenen på sandön som heter elefantstenen..de ser ut som en elefant....

(blåbär)

vi tittade på kartan o gick i väg..gick i skogen lite kom ut i änget hittade en stig följde de n till en körväg, gick på den vägen en stund,men ingen sten..så vi gav upp o gick tillbaka..på tillbakavägen så hittade vi massor av blåbär..o barnen vart överlyckliga..dem plckade o åt o plockade o åt..helt lila vart dem om tungorna:)..åt mat på kvällen..som eva bjöd på..

(adde minja o båthuset)


(neah badar)


(adde o minja)

Dag 4

Måndag den 23 Evas 50 års dag....
i dag gick en promenad på ca 2 timmar till gamla gården, där ligger gottbergs fängelse o madam söderlunds stuga..o så en stuga till som jag inte kommer i håg var de var för nått..
Minja åkte rätt mycket vagn...hade picknick i gröngräset o åt våran matsäck..potatissallad o rostbiff var de i dag..o ett äpple till efterrätt:)
sammtidigt hade en klass i från hemseskolan redovisning på andra sidan stugan som vi satt vid...


(Minja vid gamla gården)



(Hans med en sovande mira)

när vi skulle gå tillbax så gick tobbe o adde åt ett håll..dem skulle gå o titta på nått..o irja gick lägs med stranden hem..vi andra gick vägen...gick väl en tredjedel med mira i vagnen liggandes o minja sittandes framtill i bland o gående i bland...men minja blev trött o gnällig så jag satte mira i bärselen o minja la vi ner i vagnen, o hon fick låna miras napp för jag hade inte med någon till henne...slocknade rätt fort..o de gjorde mira med..Eva fick köra vagnen..
tog en stund att gå hem...tog de lugnt hemma sen..för att sen runt 6 tiden gå ner till båthuset vid vattnet o fira eva..
Hon bjöd på buffe..de var bland annat rostbiff,skinka,fetaost,macka,korv,lax,vattenmelon mm..
riktigt gott var de iallfall..
satt där ett bra tag o såg solnedgången..


(båthuset)



(Min tallrik)



(Hela resegänget)



(Min glad lilla Mira)

DAg 5


(Minja med nalle o hink)



(Minja kastar pinnar i vattnet)

Mysigaste dagen enligt mig..väldigt blåsig..I dag så gick Jag adde minja o mira en egen tur..Runt bredsandsudde..Riktigt mysig o lugn dag..började gå ner mot stranden, gick lungt o sansat o plockade pinnar o minja klättrade en massa...
Kom ner till vattnet där fick vi se jätte stora vågor, jätte fin lång sandstrand..gick en bit på stranden längs med vattnet..stannade jag o minja bytte om för att bada..
Jag bar minja ut i vattnet..vågorna slog upp så mycket så behövde inte gå speciellt långt ut för att bli blöta..

(Mina fotspår)



(Minjas fotspår)




(Jag o minja badar)



(Adde o jag badar)



(Adde dyker in i vågen)


(Minja tittar på mamma o pappa som badar)


(minja äter äpple på bredsandsudde)



(o så kom helikoptern o hade kafferast)


(en stund senare flög dem igen)


Bar in minja sen sprang jag ut själv igen o badade...skit kul med dem stora vågorna..man kastades omkull av dem.....
gick in o torkade mig lite..Minja grävde i sanden..
sen kom eva,lennart,irja o helen gåendes...eva såg efter minja o mira o så gick jag o adde ut tillsammans o badade o dök bland vågorna...badade en stund innan vi gick upp igen..
fortsatte gå längs med standen tills vi kom runt udden då lugnade vågorna ner sig jätte mycket....gick tills de började bli stenigt då lyfte vi upp vagnen i skogen o gick där istället...gick i skogen fram till båthuset o gick vanliga vägen tillbaka till lägerplatsen...
på kvällen var de dags för fyrvisning...

(tre söta kusiner på väg till fyren)


(trappen upp i fyren)

skolklassen gick upp först..vi väntade tillsa allra sisst innan vi gick upp..Mira var vid irja men jag adde o minja gick upp..minja satt på addes axlar på vägen upp...sen på vägen ner så gick hon själv alla dem 92 trappstegen...jag gick före o adde efter...gick o pratade med tove på vägen ner....
hem igen o sova..


Dag 6 


(Felizia, neah o minja på elefantstenen)


(ett två tre hopp)



(Minja i blåbärsskogen)



(hans o adde)

hemresedag trodde vi...men så blev de inte...
de blåste för mycket för att båten skulle gå o de skulle bli värre...
så vi fick stanna  en dag extra...vi hade frukost så de räckte en extra dag o mat med....
i dag gick vi till elefantstenen,o hittade dit...sisst vi skulle dit så hittade vi inte o fick fråga om vägen när vi kom tillbax..så i dag hittade vi...jag minja felizia o neah gick ner till stenen medans adde o mira väntade på ängen...men de var inte så mycekt att se tyckte jag..så jätte lik en elefant tyckte jag inte att den var....men men nu har vi fått sett den iallfall...på vägen tillbax så sprang felizia i förväg...då hittade vi ett blåbärsställe o minja o neah klättrade upp..dem satt där en bra stund.....fick bära minja därifrån:)
gick o hämtade hans så gick vi ner till fyreno gick på en stig därifrån till ett träd men rötterna över marken..blev som en koja innuti..sen ner tillvattnet o  tittade på vågorna....sen hem igen..


(neah o minja vid stranden)


Dag 7

hemresa...tove kom upp vid 9 o satt upp dagen väder o vart o när båten skulle gå..trodde hon skämtade när hon satte nålen på andra änden sandön men tydligen inte...

(Pusskalas under trädet)



(Den lilla pricken visar vart vi är)


båten skulle gå från vinbukten så de var bara att packa ihop sakerna städa stugan o gå..Minja åkte vagn så gott som hela vägen....kom fram ca 2 timmar innan båten skulle gå..åt mackor o drack vatten....när klockan avr två o båten skulle gå hade vi inte sett skymten av nån traktor med packning eller båt...vid kvart över så kom de e bil körande..de var tove som kom o sa att båten hade lagt till vid laspalmas och att våran packning lastades på där..o att den kommer o hämtar oss en timme senare...

(gummibåten som vi åkte ut till båten med)


båten kom folk tog på sig flytvästar..o sågottt som alla utan vi som hade barn klev ombort i gummibåten o åkte ut...sen kom båten tillbax med flytvästar till barnen...klätrade ombord traktorn backade ner gummibåten sen körde vi i väg..tog bara nån minut sen var vi ute vid båten...båtresan hem var betydligt behagligare än dit vägen..de gungade men vågorna kom i från rätt håll.. så jag klarade tillome o sitta upp hela resan...Mira sov större delen av resan...


(äter macka på båten hem)



(sover på båten hem)

Äntligen hemma..jätte trevlig resa men borta bra men hemma bäst...
sand över allt...svårt o få bort all sand....har ännu fullt i skorna..
minja ramlade ur sängen två gånger på sandön så två av nätterna så har vi varit tre stycken i min säng...:) lite trångt...
Lite bilder blev de oxå..ska se om jag kan lägga in lite nu när texten e färdig:)
kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0